26 okt. 2011



I AM THE CHEESECAKEMAKER!! Har varit sugen på FROZEN cheesecake for so long.
det blev en en frozen daim cheesecake!!

Får se i morrn hur den blev. :) den vart väldigt snygg iaf, :P haha!!

I morrn ska jag på fika hos Taghreed, :) ska bli kul! Träffade henne på bussen på väg till skolan i vecka sen fick jag ett sms att jag vart bjuden på fika :)( för er som inte vet så gick hon i min klass men fick barn!)
så det blir nog ba fin fint! :D

Rasmus står och gör en helgskinka (JULSKINKA, Och han tycker jag är galen som vill julpynta/pyssla och lyssna på jul musik... hahaha)

För övrigt har jag höstlov nu :) Lr om det nu är det jag har. men jag måste göra fördjupningsarbetet. men jag har ingen ide om vem/vad.

I morgon förmidda blire nog pyssel av nått slag. känner mig fortfarande så sjukt kreativ. Puss!!


Receptet om nån är sugen!

Klassisk, fryst cheesecake

8 - 10 port

Satsen blir cirka 1,5 liter smet och brukar vara lagom till en större pajform, eller två mindre.

Du behöver:

4 st ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex
Gör så här

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.

Och där nånstans i mitten la jag i krossad daim!! :D


PEEZOUT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar